.: مشخصات درس
اهداف و مهارتها

هدف این دوره استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون در توسعه نرم افزار تحت دسکتاپ با تکیه بر طراحی رابط گرافیکی می باشد.

این دوره پروژه محور بوده و ضمن تعریف پروژه های متعدد در قالب گروه های چند نفره، در پایان دوره هر گروه به ارایه نرم افزار تولید شده خود خواهد پرداخت.
برخی از مفاهیمی که در قالب این دوره با ان آشنا می شوید:
  • مفهوم شی گرایی و ارث بری در پایتون
  • اصول اولیه کار با دیتابیس
  • اصول برنامه نویسی ماژولار در پروژه های برنامه نویسی متوسط تا بزرگ
  • طراحی محیط گرافیکی در پایتون


شرایط شرکت کنندگان
اين دوره داراي آزمون ورودي ميباشد. داشتن تسلط كافي بر مفاهيم مقدماتي زبان برنامه نويسي پايتون آشنايي با مفهوم شي گرايي در برنامه نويسي داشتن توانايي و مهارت جستجو در وب و رفع عيوب برنامه

توانایی های مورد انتظار از دانشپذیران در پایين دوره
در پايان اين دوره قادر خواهيد بود مفاهيم اوليه ديتابيس ها را بشناسيد، محيط گرافيكي برنامه خود را طراحي كنيد و هرنوع برنامه تحت دسكتاپ را توليد و توسعه دهيد.

مخاطبان
كليه علاقه مندان به يادگيري توسعه برنامه هاي تحت دسكتاپ به زبان پايتون

مدت
36  ساعت

كاربرد درس در ساير دروس


سرفصل

 1     مقدمه

-          نگاهی عمیق تر به بحث شی گرایی
-          ارث بری در کلاس ها
-          برنامه نویسی ماژولار
-          آشنایی اولیه با دیتابیس ها و یادگیری دستورات اولیه sqlite
 
2     آشنایی با کتابخانه گرافیکی qt
-          آشنایی با layouts - window
-          آشنایی با انواع شی های موجود در این کتابخانه و کاربرد آنها شامل:
qlineEdit – spinbox –button- list- table –comboBox – checkbox- …
-          آشنایی با متدهای شی های موجود، استایل دهی، سیگنال و ...
-          طراحی یک رابط کاربری ساده
 
  آشنایی با نرم افزار qt-designer
-          آشنایی با بخش های مختلف نرم افزارqt-designer
-          تغییر در متد شی های موجود
-          نحوه استفاده از فایل گرافیکی طراحی شده توسط نرم افزار فوق در پایتون
-          اعمال تغییرات جانبی توسط پایتون بعد از تولید فایل گرافیکی در qt-designer
 
4  پروژه
 ·         شبیه سازی اینستاگرام
·         نرم افزار مدیریت و سازماندهی دانشجویان دانشگاه
·         نرم افزار مدیریتی مشتریان بانک
·         ...