.: مشخصات درس
اهداف و مهارتها
  1. توانمند سازي نيروهاي متخصص در زمينه ایجاد احجام و فضاي سه  بعدی توسط نرم افزار 3Ds max
  2. امكان ارائه گرافيك سه بعدي با كيفيت بهتر و مشابه با فضاي واقعي از نقطه نظر نورپردازي و متريال دهي


شرایط شرکت کنندگان
آشنايي با windows،Auto cad و دانش معماري

توانایی های مورد انتظار از دانشپذیران در پایين دوره
توانايي در سه بعدي سازي خطوط دو بعدي اتوكد در 3d max ساخت مبلمان ساده و توانايي در بافت دهي به موضوعات سه بعدي نورپردازي و پرداخت صحنه نورپردازي فضاهاي داخلي و خارجي،كار با انواع نور براي شبيه سازي هالوژن ها و باقي نورها،شبيه سازي گرافيكي انواع روز و شب براي فضاي داخلي و انواع حالات جوي براي فضاهاي خارجي و مصالح ساختماني در 3d

مخاطبان
مورد استفاده دانشجويان و فارغ التحصيلان رشته معماري و همچنين افراد علاقه مند به طراحي دكوراسيون داخلي

مدت
65  ساعت

كاربرد درس در ساير دروس


سرفصل

معرفي :
- ( تاريخچه نرم افزار، ويژگيهاي نرم افزار، کاربرد نرم افزار، معرفي محيط نرم افزار، آموزش نصب نرم افزار، سفارشی نمودن محیط نرم افزار )
- ابزارهاي مديريت فايل :
- New, Reset, Open, Save, Save as, Merge, Import, Export, Archive
- ابزارهای کنترل پنجره های دید (View Ports) : 
- Viewport  Menus, Viewport Navigation, Viewport Configuration
- ابزارهای کنترل احجام و موضوعات در صحنه (Transformations)
- Move, Rotate, Scale
- ابزارهای کپی سازی از موضوعات(Duplicating Objects)
- Clone, Shift+PRS, Mirror, Array, Spacing Tools
- ایجاد مجموعه از موضوعات صحنه (Organizing Objects)
- Selection Sets, Groups,...
- ايجاد مدل هاي سه بعدي (Creating Objects) :
- احجام ساده (Standard Pirimitives) :
- Box, Cone, Sphere, Geo Sphere, Cylinder, Tube, Torus, Pyramid, Teapot, Plane
- احجام پيشرفته(Extended Pirimitives):
- Hedra, Torus knot, Chamfer Box, Chamfer Cylender, Oil Tank, …
- احجام ترکيبي( Compound Objects):
- Boolean, Bevel profile,ProBoolean, …
- و ساير مدل ها ...
- Doors, Windows, AEC Extended, Stairs
- ابزارهای ویرایشگر  (Modifiers)
- Bend, Twist, Taper, Bevel,FFDs …
- ایجاد  موضوعات دو بعدي
- Object Types Of Shapes
- ویرایش موضوعات دو بعدی
- Editing Splines
- تبدیل موضوعات دوبعدی به مدل های سه بعدی
- Extrude, Bevel, Lathe,Sweep, ...
- ماده ، نقش و بافت ( (Texturing
- Material Editor InterFace, Material Types, Maps, ...( ساخت چوب، سنگ ،آجر ، بتن ، شیشه  و مواد ساختمانی با استفاده از تنظیمات متریال Vray)
- تنظیمات
VRAY

Vray properties,Vray- mosh export-Vray Fur- Vray Proxy

دوربین گذاری و تنظیمات دوربین
-, Vray Exposure, Physical Camera , Camera Parameters
- نور پردازی
- معرفی  انواع نورها :
- Vray Lightening type

- تنظیمات نورها (Lighting Parameters)

- انواع شیوه های نورپردازی :
- نورپردازی خارجی(انجام یک کار نورپردازی نما درحالت روز ، شب ، غروب  با استفاده از نور خورشیدو استفاده ازHDRI)
- نورپردازی داخلی ( انجام یک کار نورپردازی داخل ساختمان با استفاده از نورهایV-ray)
- نورپردازی تبلیغاتی
- تصویر سازی از صحنه (Rendering)
- Rendering Optiones, Render Effects, Environment Controls وتنظیمات Frame buffer noise , displacement ، color mapping

در پایان دوره دانش پذیران باید توانایی های زیر را فراگرفته باشند:

 • استفاده ازbox و ديگر حجم هاي ساده در تركيبات مختلف وساخت مبلمان هاي ساده به صورت شماتيك ودقيق
• ساخت تركيب هاي پيچيده تر و پر و خالي در احجام  (به طور مثال: كليساي نور" تاداو آندو و"خانه آبشار"و ساخت برخي از قسمتهاي فضاي داخلي)
• استفاده از خطوط و طراحي به كمك آنها، ضخامت دادن و ساخت برخي اجسام به كمك لوله ها و قوطي ها (به طور مثال:  "مركز فرهنگي ژرژ پمپيدو" يا ساخت يك صندلي بوسيله لوله)
• ساخت احجام معماري و نماهاي ساختماني با پايه خط به كمك نرم افزار Auto CAD ( به طور مثال : ساخت كابينت يا نماي ساختماني در شهر )
• ايجاد گنبدها و پوسته ها و همچنين ساخت سطوح Curve  در حد مقدماتي
• ساخت يك فضاي داخلي ودوربين گذاري در فضاي باز و بسته و استفاده از مدلهاي آماده
• نورپردازي محيط هاي داخلي و خارجي

• Materialدهي اوليه و ايجاد بافت ،انعكاس و شفافيت در اجسام