.: مشخصات درس
اهداف و مهارتها

تاریخچه شروع آموزش برنامه نویسی مخصوص کودکان به دهه 70 و 80 میلادی بر می گردد زمانیکه مدارس با استفاده از زبان های برنامه نویسی همچون Logo و Basic مفاهیم برنامه نویسی را به کودکان آموزش می دادند اما این در حالی بود که این زبان ها نتوانستد آن طور که باید و شاید جای خود را در میان کودکان باز کنند. از جمله دلایل عدم موفقیت این زبان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.       بسیاری از زبان هایی که در گذشته برای آموزش برنامه نویسی به کودکان مورد استفاده قرار می گرفتند دارای ساختار یا Syntax یی بسیار دشوار بوده اند و از همین رو کودکان به این زبان ها جذب نشدند.
2.       مفاهیم برنامه نویسی در قالب نمایش تعدادی عدد پشت سرهم یا کشیدن یک خط افقی که از سمت چپ صفحه نمایش به سمت راست امتداد پیدا می کرد و ... آموزش داده می شد. از آنجا که تمرین هایی از این دست به هیچ کجای زندگی بچه متصل نبود، این دوره های برنامه نویسی خیلی مورد استقبال قرار نگرفتند.
3.       به طور کلی زبان های برنامه نویسی در گذشته در قالبی عرضه می شدند که اگر کودکی در برنامه خود با مشکلی مواجه می شد به سختی می توانست کسی را پیدا کند که مشکل وی را برطرف کند. به همین دلیل با مواجه شدن با مشکلات یکی پس از دیگری کودکان علاقه خود را به این مهارت مهم از دست دادند.
ابزار Construct 2 این چالش های بالا را بهبود بخشیده و برای دانش آموزان و نوجوانان بسیار مناسب است.
 


شرایط شرکت کنندگان
آشنايي حداقل با زبان انگليسي و رياضيات توانايي تحليل الگوريتم هاي ابتدايي

توانایی های مورد انتظار از دانشپذیران در پایين دوره
توانايي ساخت بازي هاي تحت وب دو بعدي متناسب با سرفصل

مخاطبان
كليه نوجوانان و دانش آموزان علاقه مند به بازي سازي (سن12-17)

مدت
45  ساعت

كاربرد درس در ساير دروس


سرفصل

          1.         مقدمه

2.        ساخت بازی های ابندایی
·              پرورش ایده
·              ساخت پروژه جدید
·              کار با اشیا
·              خصوصیات و لایه های پروژه
·              استفاده از رخداد
·              ایجاد خصویات برای اشیا
·              کار با چند شی
·              استفاده از امتیاز در بازی
·              استفاده از Health در بازی
·              شرط پایان بازی
·              صدا در بازی
·              تغییر در ظاهر بازی
3.       ابزار بیشتر
·         استفاده از Touch  برای گوشِی های موبایل
·         استفاده از Timer
·         شرط برنده شدن در بازی
 
4.       پرواز و حرکت بیشتر
·         معرفی چند ابزار جدید
·         حرکت بازیکن
·         ایجاد Live
5.        گرافیک و خلاقیت
·         اضافه کردن منو
·         کار با صدا
·         متغیر ها
 
6.        ارائه بازی به دیگران